Mijn (soort van) health journey explained

Mijn (soort van) health journey explained

Opeens lag ik daar. In het LUMC. Op de afdeling cardiologie. Aan een hartmonitor. Ik weet nog als de dag van gisteren hoe dat voelde; hoe bang ik was dat er iets mis was met me. Ik denk dat het daar is begonnen. Dat ik daar dacht: “Zie je? Je kan wel denken dat je gezond bent, maar je weet het nooit echt als je niet per se klachten hebt. Voor jezelf zorgen en je lichaam het allerbeste geven wat het verdient is ECHT belangrijk”. Dus, begon ik me stukje bij beetje steeds meer te verdiepen in dingen die mij konden helpen.

Zoals jullie misschien wel weten, heb ik afgelopen jaar af en aan veel last gehad van een afwijkend hartritme. Inmiddels gaat dat stukken beter (eigenlijk sinds 2021?), maar ik ben er nog niet. Als in: mijn hartritme is nog altijd niet ‘normaal’. De ene overslag volgt de andere snel op, maar ik heb er niet zoveel last meer van. Gelukkig maar, want hartmedicijntroep wilde ik liever niet in mijn lichaam hebben.

Letten op mijn ademhaling en meer yoga doen

Ik denk dat het beter gaat, omdat ik me ten eerste meer bewust ben geworden van ‘stress signalen’. Ik voel nu veel beter aan wanneer ik gestresst ben en kan ook beter pin pointen waar dat door komt. Ook heb ik het boek ‘Verademing’ gelezen en heb ik me dus in het algemeen meer verdiept in mijn ademhaling. Dat, gecombineerd met regelmatig een lesje van Yoga With Adriene volgen, heeft mijn hart denk ik wel flink tot rust gekregen. 

Visolie naar binnen lepelen

Wat ik ook ben gaan doen, is visolie innemen. IEUW. Ja. Ik weet het. Ik heb een he-kel een grote pillen slikken, wat me voorheen altijd tegenhield. Want ik weet al heel lang dat Omega-3 heel goed voor je is. Maar, ik eet geen vette vis. Bleh. Dus, deed ik toch maar eens wat onderzoek naar vloeibare visolie. Je zou denken: “Gatver, maar dat smaakt toch ook naar vis?!”. Nee dus. Gelukkig niet! Ik probeer nu elke ochtend (want ik vergeet het nog weleens) een lepeltje naar sinaasappel smakende olie naar binnen te werken. Of het werkt, weet ik natuurlijk niet. Kan het mijn lichaam helaas niet vragen. Maar, wie weet draagt dat ook wel bij aan mijn rustigere hart! 

Andere aanpassingen en/of toevoegingen

♡ Ik ben gestopt met het gebruiken van deodorant met aluminium erin. Niet vanwege mijn hart hoor, maar omdat ik toch ben gaan begrijpen dat je die troep liever niet in je lichaam wil hebben. En wat je op de lijf smeert, komt ook in je lijf terecht. Inmiddels heb ik deze deo (niet gesponsord, hahaha) in huis. Hij ruikt heerlijk en ik ben benieuwd hoe hij na een tijdje bevalt. 

♡ Ik heb badzout met magnesium gekocht. Als ik bij paps en mams ben, gebruik ik het daar. Want zelf heb ik geen bad. Maar goed, dit schijnt ook heel goed te zijn. Dus ja, why not give it a chance?

♡ Ik heb heel januari geen vlees gegeten. Nu is dit voornamelijk vanwege het ‘ik vind het zielig’ en het ‘milieu’ idee, maar ik denk dat mijn lichaam het ook wel fijn vindt. Althans, dat idee heb ik. Voor morgen ligt er toevallig wel een stukje vlees in de koelkast. Maar, biologisch. Ik merk namelijk wel dat mijn lichaam af en toe echt om vlees lijkt te vragen. Mocht ik ooit echt vega willen gaan eten, moet ik me beter verdiepen in goede vervangende producten. 

♡ Ik drink geen koffie meer. Althans, alleen decaf. Met dat hart van mij leek het me niet verstandig om caffeïne te drinken. Daar ben ik sowieso al heel gevoelig voor, overigens. Ik dronk het dus al heel weinig, maar nu helemaal niet meer. (Ik drink wel af en toe nog alcohol en dat gaat gelukkig vaak goed!). 

♡ Ik ben vitamine D3 samen met K2 gaan slikken. Vooral omdat ik heb begrepen dat het echt helpt om je eigen immuunsysteem een beetje te boosten. En baadt het niet, dan schaadt het niet. Althans: je kunt dus wel te veel vitamine D hebben, maar de kans dat wij in Nederland door ‘gewoon zonlicht’ een overschot hebben, is heel klein. Eigenlijk had ik misschien mijn waardes moeten laten checken van tevoren, maar ik ben een tikkie eigenwijs. 

Wat ik graag nog wil gaan doen 

♡ Ik ga me verdiepen in probiotica. Ik heb namelijk laatst een flinke dosis antibiotica naar binnen moeten werken en ik heb het idee dat mijn lichaam dat niet leuk vond. Het heeft wel zijn werk gedaan, maar ik wil mijn lichaam graag een handje helpen om alles weer in balans te krijgen. 

♡ Regelmatiger sporten. En dan echt sporten, dus geen yoga (al is dat ook echt wel een work out als je een pittige video/les volgt) of wandelen. Nee, echt van die hartslag omhoog achtige spieroefeningdingen. 

♡ Me echt meer gaan verdiepen in voeding. Wat is nou echt goed voor je? Waar gaat mijn lichaam nou echt goed op? En hoe kan ik optimaal gebruikmaken van alle voordelen die voeding te bieden heeft? Ik luister al regelmatig naar de OERsterk podcast, waarin veel van dit soort dingen voorbijkomt. Eigenlijk ben ik op zoek naar een boek waarin alle dingen worden aangehaald die ik graag wil weten over voeding, het microbioom en het immuunsysteem. 

Welke dingen zitten in jouw health journey verwerkt? 

(Bron beeld)

Deze post heeft 7 reacties

  1. Leuk om te lezen! Ik heb vorig jaar ook zo’n zelfde soort ‘schrik’ gehad: ik heb opeens in beide ogen blinde plekjes. Heel veel onderzoeken gehad, niemand snapt waar het vandaan komt want alles lijkt in orde. Maar toen dacht ik dus ook: ik ga er alles aan doen om zo gezond mogelijk te leven, want dan kan ik mezelf in ieder geval niets verwijten. Ik doe nu dagelijks yoga, probeer stress zoveel mogelijk te vermijden, drink veel meer water en gooi ‘s middags meestal heel veel groentes en fruit in een blender voor een smoothie. Vegetarisch eten deed ik al, maar ik wil me ook nog eens meer gaan verdiepen in voeding, vitamines, etc. Zo gek eigenlijk dat we zo slecht weten wat nu precies goed voor ons is, haha.

    1. Ooooh men, echt? Ik zou dan dus ook volledig in de stress raken.. Wat raar dat ze niet kunnen vinden waar het door komt. Dat lijkt me toch wel beangstigend.. Maar inderdaad: goed voor jezelf zorgen kan nooooit kwaad. Bij mij zijn de afwijkende hartstlagen nog elke dag aanwezig, en ik weet ook niet of ik dat zelf op zou kunnen lossen, maar het voelt wel goed om bezig te zijn met ontspanning en goed voor mezelf zorgen. Ik denk dat dat voor jou misschien ook geldt? En nou he, raar dat het zo ingewikkeld is om te weten wat nu wel en niet goed voor je is. Bekijk ook even de tips van Siroon hieronder – misschien is dat ook wat voor jou!

  2. Oh, dat lijkt me echt schrikken. Wat goed dat je het zo hebt aangepakt en beter voor jezelf bent gaan zorgen! Ik zou op sommige gebieden echt nog van je kunnen leren, maar ben met een paar dingen ook al wel goed bezig. Zo had ik al heel lang buikklachten (een maand of 8) en ben ik een paar weken terug daarvoor naar de huisarts geweest. Dat was echt een grote stap! Zij nam het gelukkig serieus en dus ben ik nu al een heleboel onderzoeken verder. Ik geloof dat dat ook goed voor jezelf zorgen is: klachten niet negeren, maar laten uitzoeken wat er aan de hand is en hoe het beter kan. Het was voor mij in ieder geval een grote stap ;)

    1. Ja, bleh! Was echt even vervelend. Maar gelukkig was al vrij snel duidelijk dat de kans groot was dat het niks ernstigs was. En na alle onderzoeken bleek dat gelukkig ook echt. Maar, ik blijf er bijna dagelijks last van houden en wil liever niet aan de medicijnen op operaties beginnen (wat wel kan helpen dus). Dus, ik probeer te kijken of ik met ontspanning en voeding etc. te kijken of het daar al minder van wordt. En wat rot dat je al zo lang met buikklachten rondloopt.. Het is dan zo fijn, dat als je die stap zet, je serieus genomen wordt! Ik hoop dat de onderzoeken goed zullen gaan en dat er iets te doen gaat zijn aan de klachten. (En natuurlijk dat het niet iets naars is!). Liefs!

  3. Lijkt me echt spannend als er ineens iets met je hart is! Als immunoloog wil ik je wel waarschuwen voor de hoeveelheid onzin out there, over voeding en je gezondheid. Ik kan het platform ‘I am a Foodie’ aanraden, een Nederlandse website voor de normale mens zoals jij en ik, door wetenschappers. Je mag me ook altijd e-mailen voor fact checks als je ergens onzeker over bent, aangezien ik hart- en vaatziekten immunoloog ben met een interesse in voeding ;)

    1. Ja, dat was echt even schrikken! Gelukkig is het niet iets onderliggends; het zijn cellen in mijn hartkamer die het leuk vinden om af en toe stroompjes los te laten op de verkeerde momenten.. En soms voel ik het helemaal niet, en op andere momenten wel heel erg. (Zoals nu, want stressvolle dag). Jeetje! Ik wist dat helemaal niet joh, wat toevallig (: Lief dat je het aanbiedt!!! En wat een goede tip! Het is inderdaad als complete leek soms best overwhelming. Wat is nou wel en wat is nou niet goed voor je en wat is onzin, en wat is waarheid? Er is zooooo veel info. Ik ga mijn eigen onderzoekje weer verder oppakken en weet je zeker te vinden bij vragen. Echt lief, dankjewel!

  4. Wauw wat goed van je en heel veel succes! Zelf slik ik iedere ochtend visolie tabletten en alleen als je moet op boeren krijg je die vreselijke smaak haha. Maar ach, verder is het super goed voor je. Wij eten bijna altijd met ieder gerecht vlees.. of vis. Dus wij proberen nu ook vega vlees vervangers te scoren

Geef een reactie

Sluit Menu