Waarom ben ik zo moeoeoeoeoe?

Waarom ben ik zo moeoeoeoeoe?

Zit ik dan. Voor de zoveelste dag; starend naar mijn laptopscherm in full on zombiemodus. De kop thee die zich direct naast mijn laptop bevindt, schreeuwt bijna dat hij liever een kop koffie was geworden. To him (or her, don’t know), it’s obvious. Ik heb die energie nodig. Heb ik er dan een heftige dag op zitten? Neuh, het is ochtend. Heb ik dan vannacht geen oog dichtgedaan? Neuh, ik heb prima geslapen. Heb ik dan te diep in het glaasje gekeken the night before? Ook niet. Dan vraag je je nu misschien af: “Maar eh, Stel, wat is dat het probleem?”. En dan zeg ik doodleuk: “Joh, ik zou het eigenlijk niet echt weten. Ben gewoon MOE”.

But, why?

Ik ben de laatste tijd vaak moe. Maar echt. Dat je denkt: Als ik nu op bed ga liggen, ben ik binnen 1 minuut vertrokken. Nu ben ik vast en zeker niet de enige, want we het afgelopen half jaar was ook gewoon niet makkelijk to say the least. Ik merk dat het wel een beetje zijn tol eist, ook al heb ik dat niet eens elke dag door. Om te beginnen ben ik in maart verhuisd. Inmiddels ben ik wel gewend aan mijn nieuwe omgeving, de bijbehorende geluiden (en dat zijn er nogal wat, want: drukke straat en bovenburen) en mijn nieuwe bed. Maar, wie weet ben ik er onbewust alsnog aan aan het wennen? Daarnaast heeft mijn leven aardig op zijn kop gestaan. Misschien ben ik dat ‘s nachts gewoon allemaal druk aan het verwerken en komt dat mijn slaapkwaliteit niet ten goede? Of, ja, ik zit gewoon te veel achter een scherm. Al kan ik daar niets aan doen, want ten eerste werk ik 8 uur per dag (Goh, die nieuwe baan, die zal er ook wel mee te maken hebben) en ten tweede is naar een scherm kijken vaak ook gewoon leuk. 

Dus: wat gaan we er aan doen?

Nou, ‘we’ – jullie hoeven hier natuurlijk niks aan te doen. Al zijn alle tips meer dan welkom en vind ik dat heel lief. Ik heb inmiddels het ene na het andere artikel over slaap gelezen. Ik heb me ondergedompeld in de wereld van ‘slaap cyclus trackers’ en ‘avondmeditaties’ – dat soort fratsen. Nu dénk ik dat het bij mij heel goed zou kunnen liggen aan het feit dat mijn wekker op het verkeerde moment in mijn slaapcyclus afgaat. Iedereen schijnt een eigen slaapcyclus te hebben. Die cyclus herhaalt zich constant en duurt gemiddeld 90 minuten. Maar, dat is ook weer bij iedereen anders (uiteraard). Dus, puntje bij paaltje (gezellig): Als ik dus uitvogel hoe lang mijn cyclus ongeveer duurt, dan kan ik op basis van het ik-ga-nu-slapen-tijdstip uitvogelen hoe laat ik het beste mijn wekker kan zetten. Nog beter zou zijn om helemaal geen wekker te zetten en het mijn lichaam zelf te laten uitvogelen, maar (weekend)ervaring leert dat ik dan gewoon een gat in de dag slaap. Denk niet dat mijn collega’s daar heel blij mee zullen zijn ook.

Nog meer handige dingen

Ik ben nooit echt goed geweest in ‘in slaap vallen’. Als kind kreeg ik al warme melk, melatoninepilletjes van de dokter, etc. Sinds ik een aantal jaar geleden het fenomeen luisterboek/podcast heb uitgevonden, lijkt het inslapen beter te gaan. Al kan ik nu dus bijna niet zonder, maar oké dat even daar gelaten. Als ik iets luister, lig ik niet zo na te denken – dat werkt fijn voor mij. Maar, misschien lig ik me juist wel te veel te concentreren op wat ik hoor en is dat ook helemaal niet goed voor de slaapkwaliteit? Verder is het misschien verstandig om ‘s avonds voordat ik ga slapen een meditatie te doen; al is het maar een korte. Gelukkig leef ik daarnaast al een beetje als een mol, dus aan de hoeveelheid licht zal het niet liggen. Heeft iemand anders nog een heel goed slaapidee? 

Zijn jullie ook moe de laatste tijd? Liefs, Stel. 

(Bron afbeelding) 

Deze post heeft 6 reacties

  1. Mega vervelend dat je zo moe bent! Bij mij gaat het nu beter maar ik heb ook een tijd gehad dat ik echt elk moment van de dag kon slapen. Ik ben wel zwanger dus ik weet dat het daaraan ligt, haha, maar het gevoel is wel hetzelfde denk ik.

    Sowieso zullen alle veranderingen van de laatste tijd er wel wat mee te maken hebben. Je verwacht soms niet dat bepaalde dingen nog invloed hebben maar het kan goed zijn dat je hoofd dat inderdaad allemaal nog aan het verwerken is ‘s nachts.

    Je hebt trouwens van die podcasts speciaal om mee te gaan slapen. Ik heb daar vroeger nog naar geluisterd toen ik door stress niet goed in slaap raakte. Het zijn echt onzinverhalen, dingen die nergens op slaan en op zo’n manier voorgelezen dat je heel snel in slaap valt. Dat had ik toch. Een echt verhaal luisteren is natuurlijk wel leuker maar daar ga je dan misschien inderdaad te veel op focussen.
    Open deur: een vast ritueeltje ontwikkelen dat je lichaam weet dat het slaaptijd is. Je telefoon niet meenemen (ik gebruik een wekkerradio als alarm), ademhalingsoefeningen. Als je er voor open staat: aromatherapie kan ook helpen maar daar ben ik zelf niet zo in thuis (wel al veel fijns over gehoord).

    Dat van die slaapcyclus klopt ook wel. Ik heb een tijd een activity tracker gehad die me dan wakker maakte op het ‘beste’ moment. Kon in de app ook zien hoe vaak ik ‘s nachts wakker werd en dat bleek echt vaak te zijn, ook al heb je dat soms zelf niet eens echt door.

    Hoop alleszins dat je je snel wat uitgeruster gaat voelen.

  2. Onlangs las ik ergens een artikel over vermoeidheid door alle veranderingen door corona. Tel daar nog je verhuizing en nieuwe baan bij op… Wel vervelend dat je zo moe bent. Wat helpt is waarschijnlijk heel persoonlijk. Ik slaap zelf beter met oordoppen. Waarschijnlijk omdat het voor mijn lichaam ook bij een soort slaapritueel hoort.

  3. Bij mij steekt vermoeidheid standaard de kop op in september of oktober. Ik kijk er al tegenop haha. Is inderdaad echt een héél irritant gevoel, want je bent oké, maar je hebt nergens echt zin in omdat je zo moe bent. Wat bij mij helpt is vroeger gaan slapen, zodat ik minder ‘uitslaap’. Het is moeilijk en het lukt me niet altijd, maar ik voel me vaak frisser wanneer ik tien uur geslapen heb van 23h tot 9h dan wanneer ik tien uur geslapen heb van 2h tot 12h. Maar wie weet beeld ik me dat helemaal in haha.

  4. Vervelend dat je zo moe bent! Wel heel logisch met alle veranderingen maar dat helpt natuurlijk nog niet. Corona zal ook niet meewerken, ik las een mooi stuk over waarom we hierdoor allemaal zo uitgeput zijn:
    https://elemental.medium.com/your-surge-capacity-is-depleted-it-s-why-you-feel-awful-de285d542f4c

    Ik weet dat Merel van de groene meisjes een heel slaaponderzoek heeft gedaan wat wellicht kan helpen en ik doe zelf soms slaapmeditaties waarbij je in slaap kan vallen, super fijn. Ik gebruik hiervoor de app Smiling Mind, die is gratis (dus chiller dan betaald headspace ;))
    Hopelijk heb je hier iets aan!

  5. Misschien helpt het om een ASMR video aan te zetten voor het slapen gaan. Die video’s draaien meer om het geluid. Denk aan ritsel en knisper geluiden. Sinds afgelopen week is de moeheid ook bij mij toegeslagen. Combinatie van een aantal telefoontjes, het sombere weer en iets met maandelijkse hormoon toestanden.

  6. Ik sluit met aan bij Shirley en Siroon: het is niet gek dat we allemaal moe zijn. We hebben lang op eieren moeten lopen en spanningen in moeten houden. Jij hebt daarbij nog extra spanningen te verduren gehad met je werk en je verhuizing. Op dat soort momenten niet bij de pakken neer gaan zitten is heel knap, maar vergt ook energie. Een nieuwe baan waarbij je allerlei nieuwe dingen moet leren en onthouden is ook vermoeiend. Gun jezelf dus de tijd om lekker te relaxen en te slapen, en gebruik het weekend door op te laden. Door lekker een boswandeling te maken of de hele dag te netflixen :-)

Geef een reactie

Sluit Menu