Get it girl: breinwerk

BreinwerkWegsmeltend in een warm bad, schieten mijn ogen over de zinnen die samen het boek “You Are a Badass” vormen. Compleet in awe neem ik alle informatie als een uitgedroogde spons in me op. Ik houd zo ontzettend van dit soort boeken – maar, dat weten jullie inmiddels geloof ik al wel. Ik vind het oprecht inspirerend om zo met mijn mindset bezig te zijn, en actief te puzzelen aan een soort happier leven. Ik merk zelfs dat het ook echt werkt allemaal. Ik voel me echt niet iedere dag een eenhoorn met glitteroogjes, na-ah. Maar, ik kan wel iets beter omgaan met mindere dagen. En in bepaalde situaties weet ik al beter hoe ik mijn gedachten om kan draaien naar iets positiefs. Bijvoorbeeld. En als je wil weten hoe en wat, lees dat mijn andere Get it girl artikelen. Als je het leuk vind. Zou ik wel vinden, als je dat doet. Hihi. Oké, verder met de inspiratie voor dit artikel. De zin: “You are the victim of the rules you live by“.

Eerst even wat uitleg

Door dit boek leerde ik meer over je conscious en je subconscious mind. Oftewel: je bewuste en je onbewuste. In je onbewuste verschuilen zich allerlei gedachten, normen, waarden, overtuigingen en dat soort fratsen. Die verstoppen zich in allerlei hoekjes en zijn heel lastig te veranderen. Als je happy bent en een gezonde dosis zelfvertrouwen hebt, zullen die verstopte fratsen allemaal redelijk positief zijn. Maar, als je onzeker bent, of je je altijd minderwaardig voelt in vergelijking met anderen, dan is daar een reden voor: je subconsious mind en alle dingen die zich daarin verstoppen vertellen jou bepaalde dingen, die je oprecht gelooft. Het zijn de pijlers onder je gedachten; als je begrijpt wat ik bedoel. Een voorbeeld: in je onbewuste zit het volgende ‘geloof’: “Ik sta onder anderen”. Dat geloof heeft vervolgens uitwerking op je bewuste, oftewel: in heel veel situaties zet jezelf onder anderen. Als je kijkt naar kunnen, maar ook naar looks of andere dingen waar je waarde aan hecht; je zal jezelf al-tijd minder leuk of goed of mooi vinden dan de ander. Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld. Misschien heb je wel een heel ander negatief geloof in je onbewuste verstopt, bijvoorbeeld “Ik mag niet zwak zijn” of “Als het niet perfect is, dan faal ik”.

Hoe kan je dat nou toch weer veranderen?

Het stomme is: je onbewuste is niet voor niks onbewust. Je kunt er eigenlijk weinig aan veranderen. De enige manier om bij je onbewuste te komen, is je bewuste aanpassen. Dus: als je in de spiegel kijkt, en je denkt weer eens “Ik heb een onvoldoende gehaald voor die ene opdracht, dus ik faal”, moet je bewust proberen om die gedachte om te draaien. Volgens mij is dit ook wat je leert bij cognitieve therapie – althans, dat denk ik! Ik heb een tijdje cognitieve therapie gehad, toen ik best heel jong was, maar dat werkte niet voor mij. Ik wist heus wel wat ik ‘hoorde’ te denken om mezelf te helpen, maar ik kreeg het maar niet voor elkaar om er ook echt in te geloven. Denken “Ik heb een onvoldoende gehaald voor die ene opdracht, maar ik heb ontzettend mijn best gedaan en hier leer ik heel veel van” lukte wel, maar daar dan ook echt een positiever gevoel aan overhouden? Nee, dat niet echt.

Kwestie van oefenen

Als je subconscious mind zo sterk is geworden en alsmaar uitgaat van al die ‘negatieve geloven’ die jij over jezelf hebt, dan kun je het je vast wel voorstellen dat dat ook niet zo 1,2,3 verholpen is. Als je net zo oud bent als ik, ongeveer, dan doe je dit misschien al zo’n 8 à 9 jaar zo. (Ik bedoel, voor mijn 11e was ik hier geloof ik nooit zo mee bezig). Hoe wil je dan dat je na één of twee weken of maanden (of misschien zelfs jaren) jezelf hebt omgeturned tot een volledig zelfverzekerde jong volwassene, die zijn of haar gedachtepatronen volledig de positieve kant op weet te sturen? HA. Dream on. Helaas.

Maar, het is het wel waard! 

Ik zou het heerlijk vinden om minder moeite te hoeven doen voor positieve gedachten. Om ‘automatisch’ goede dingen te denken, en mezelf niet altijd zo af te straffen als iets niet gaat zoals mijn onderbewuste vindt dat het moet gaan. Ik probeer dit toe te passen door ten eerste te ‘leren’ hoe mijn onderbewuste werkt. Ik probeer met een soort helicopterview boven mijn hersenen te gaan hangen en te bekijken hoe mijn gedachten werken. Dus: stap 1 is je eigen gedachtenpatronen identificeren. Als je daar een beetje meer kennis over hebt, kun je gaan proberen ze aan te passen; ze om te gooien naar iets wat in ieder geval een beetje positiever is. Als je bijvoorbeeld altijd bij voorbaat denkt dat je iets niet kunt, kun je nu gaan denken: “Ik kan het misschien niet, maar ik ga het wel proberen want wie weet!”. Dat is niet gelijk “Ik kan het!”, maar wel al een stuk positiever!

Zijn jullie je bewust van je eigen gedachtenpatronen? Liefs, Stel. 

Even een disclaimer: Ik ben bij lange na geen therapeut of een afgestudeerd psychologe. Ik vind dit soort onderwerpen ontzettend interessant en probeer er zo informatief en juist mogelijk over te schrijven, maar neem dit niet gelijk als waarheid aan! Heb je ‘echt’ last van dit soort dingen, stap dan al-tijd naar een professional voor zoiets, dat gaat je vast ontzettend helpen!   

Deze post heeft 10 reacties

  1. Wat heb je het mooi omschreven, heel leuk om te lezen! Het boek ligt bij mij ook al heel lang klaar om gelezen te worden, maar steeds begin ik aan een ander boek. Ik denk dat ik hem er nu toch maar snel een keer bij pak!

    1. Dankjewel, lief! Ja, het is echt de moeite waard om te lezen! Leuk dat je hem ook al hebt – ik weet zeker dat je er veel uit kunt halen wat aan het denken zet (op een positieve manier!). Liefs!

  2. Heel interessant dat je over dit soort dingen schrijft, valt veel van te leren! :)

  3. Oh ik vind dat ook altijd super boeiend! Ik heb het boek op mijn verlanglijstje gezet :) Als je dat gelezen hebt, ben je daar toch vaak mee bezig. Soms heel bewust, maar soms ook onbewust. En dat vind ik fijn. Dat je het sowieso wel opneemt. Ook al denk je dat je er misschien niet veel aan kan doen. Tot je op een dag opmerkt dat er toch wat veranderd is. Of ja, dat heb ik toch. Fijn dat je dit met ons deelt!

  4. Ik probeer om me bewust te worden van mijn eigen gedachten & dat is best wel eng eigenlijk! Heel interessant artikel!

  5. Als je dit interessant vindt kan ik je ook het boek ‘dromen, durven, doen’ van Ben Tiggelaar aanraden. De subtitel is ‘ het managen van de lastigste persoon op aarde: jezelf’. Ik vond het heel prettig geschreven en heel praktisch. En ondanks dat ik al veel boeken op dit gebied heb gelezen heeft het me nieuwe inzichten gegeven.

    1. Oooh ja, die heb ik al vrij vaak zien liggen! Wat een fijne tip, dankjewel. Ik ga hem op mijn lijstje zetten om te gaan lezen! (: Liefs!

  6. Oh wat fijn om te lezen! Ik wil eigenlijk ook nog wel meer van dit soort boeken lezen, wie weet kan ik er ook nog wat van leren : )

  7. Heel tof dat je hierover schrijft. Dat boek You Are A Badass stond al op m’n sinterklaaslijstje (en stiekem hoop ik dat ik ‘m krijg, hihi)! Ik wil graag leren om positiever te denken en dan vooral over mezelf; mezelf minder afkraken, want dat hoeft helemaal niet :)

Geef een reactie

Sluit Menu