Mei: het boosten van mijn energielevel

MHPHet grote feest gaat beginnen: ik ga gelukkig worden. HA, grapje. Ik ben al gelukkig. Maar, ik ga proberen mijn eigen geluk tot het hoogste level te brengen. Ik ga beginnen met mijn Happines ProjectIk vind het allemaal echt wel spannend hoor, eigenlijk. Het voelt als een eeuwig lang project en ik ben ergens nu al bang dat ik na 1 maand alles al laat versloffen en het compleet vergeet. Zucht. Maar, één van mijn waarden voor dit project is: “Falen bestaat niet als je probeert”. Dus eigenlijk kan ik al helemaal niet meer falen, want ik probeer het wel! Girlpower enzo. Goed. Voor de maand mei heb ik gekozen voor het volgende thema: “Het boosten van mijn energielevel’.

Waarom dit thema?

Ik ben best vaak suf en moe. Ik slaap eigenlijk best oké, en ook best veel, maar toch voel ik me vaak slapjes en energieloos. Laatst bedacht ik me dat dat te maken kon hebben met het eten van suikers, en daarom wilde ik dat gaan minderen. Dat is inmiddels al wel aardig gelukt -al snoep ik wel nog hoor, sssst-, maar echt heel veel energieker ben ik me stiekem nog niet gaan voelen. Ik vind energie ontzettend belangrijk, want daar begint het allemaal mee. Is het geen fysieke energie, dan is het wel energie uit motivatie en energie uit het ‘ergens voor willen gaan’. Dus om dit hele project überhaupt te kunnen laten slagen, moet ik me energiek en gemotiveerd voelen.

Voornemen 1: Nachten maken van 7.5 uur slaap

Ik heb in het boek met gelijkmatige naam (hihi) gelezen dat je het beste kunt slapen in ‘sets’ van 1.5 uur. Daarom heb ik ervoor gekozen om mezelf aan te zetten tot nachten van 7.5 uur. In het weekend gaat dat me misschien wel lukken, maar doordeweeks is het lastig. Zeker als ik vroeg op moet staan, maar de avond ervoor simpelweg nog niet kan of wil slapen. Ik ga mezelf natuurlijk niet afstraffen als dit niet lukt, maar ik ga wel kijken of ik mijn lichaam een fijn slaapritme (qua hoeveelheid, want elke avond stipt om 11 uur naar bed gaat nooit werken) aan kan meten.

Voornemen 2: Een verkwikkende wandeling maken

Uit een onderzoek is gebleken dat een wandelingetje van 10 minuutjes in de frisse buitenlucht je lichaam echt een boost kan geven. Ik kan me stiekem ook wel goed voorstellen dat dit een boost geeft, want 1. Je beweegt je hele lichaam, 2. Je ademt rustig in en uit, want je bent gewoon op je eigen tempo aan het lopen (en niet aan het rennen of sporten of wat dan ook, waarvan ik altijd ontzettend ga puffen en hijgen en al die oncharmante dingen) en 3. Je bloed stroomt door je hele lichaam en I don’t know, ik ben geen biologiewonder, maar ik geloof maar gewoon dat dit werkt en ga het naar hartenlust toepassen in mei. (Behalve als het hard regent hoor!).

Voornemen 3: Opruimen en dingen meteen wegleggen

Dit spreekt eigenlijk voor zich, maar ook voor mij is dit echt een ding. Ik krijg er oprecht ‘motiverende energie’ van als ik heb opgeruimd. Als mijn kast netjes is, sta ik er met een heel ander gevoel voor ‘s ochtends. En ik ben veel productiever als mijn bureau opgeruimd en schoon is. Het is allemaal een beetje obvious, maar toch zit het nog niet in mijn ‘routine’. Ik hoop dat komende maand wel voor elkaar te krijgen!

Voornemen 4: Op één nummer dansen in de ochtend

‘s Ochtends ben ik nooit echt op mijn best. Van een echt ochtendhumeur is geen sprake, maar de ochtend is simpelweg niet mijn favoriete moment van de dag. ‘s Ochtends sporten is ook niet altijd het beste moment voor mij. Wel na afloop: dan voel ik me echt top en bedenk ik me dat ik dat echt vaker moet doen. Er is alleen niet altijd tijd om naar de sportschool op en neer te hupsen. En oefeningen op mijn yogamatje? Daar kan ik mezelf ook niet altijd toe zetten. Daarom ga ik het zo doen: een onwijs leuk liedje aanzetten en lekker gek dansen. Voor ongeveer 2.5 minuut. Dat is prima te doen, toch? En met een beetje geluk word ik er nog happy van ook!

Wat denken jullie van mijn voornemens? Liefs, Stel. 

Deze post heeft 18 reacties

  1. Haha die laatste vind ik echt superleuk gevonden! En die tweede, van dat naar buiten gaan wordt ook het aandachtspunt van mij deze maand :D Heel veel succes Stel! :D Enne, goed slapen hoor hihi. Liefs!

    1. Ik heb vannacht ongeveer precies 7.5 uur geslapen. JEEI. En jaaa, naar buiten gaan is ook echt geen straf at the moment; het is heerlijk weer. Ik hoop in België ook! Veel liefs (:

  2. Oh hele mooie voornemens! Ik denk echt dat dit je goed kan helpen bij meer energie krijgen! Vooral inderdaad ‘s ochtends meteen actief worden! Ik zou ook vaker moeten wandelen, in New York vond ik dat zo fijn maar gewoon thuis is het toch lastiger om mezelf naar buiten te krijgen ;-).

    1. Oeee ja maar hé in New York zou ik ook alleen maar de hele dag alle indrukken van de stad in willen ademen en dat soort fratsen. Ik snap helemaal waarom het thuis toch minder leuk is, hihi. Maar zo’n wandelingetje schijnt oprecht te helpen, dus who knows. Ik ga ‘t gewoon maar proberen! En nogmaals bedankt trouwens voor het schrijven van dat artikel over hoe te beginnen met zo’n project: heb er veel aan gehad! Liefs!

  3. Heel leuk lijstje, en ik denk ook zeker dat het je wat op kan leveren :)
    Ik hoop wel voor je, dat het weer wat beter wordt komende maand.

    1. Nou, de eerste twee dagen van mei waren/zijn al best heel erg oké hihi. Joepie! Dankjewel (: Liefs!

  4. Volgens mij zul je mega happy worden van het dansen in de ochtend! Wat een tof idee :D Ik slaap jammer genoeg niet zo goed door. Mijn lichaam denkt om 1 of andere reden dat 7 uur wel volstaat, ja niet dus. Maar ik mag niet klagen want na mijn fietstochtje naar de les, heb ik zo goed als altijd weer energie. Dat is zoals jouw wandeleffect denk ik dan :) Veel succes met je leuke project! Ookal lukt het misschien niet volledig, de voordelen zul je wel voelen ;) X

    1. (Oké sssst, stiekem heb ik het ochtenddansen nog niet gedaan vandaag – ga ik gelijk doen zo!). Dat fietstochtje had ik vroeger ook altijd, toen ik nog op de middelbare zat. Het was met regen echt heel naar, maar als het lekker weer was dan vond ik het heer-lijk. En het doet echt goed he? Ik denk ook dat ik de voordelen wel ga voelen. En zo ja, dan staat dat natuurlijk uitgebreid op de blog! Liefs X

  5. Super leuke voornemens, vooral dat dansen haha. Daar word je zo lekker blij van! Misschien moet ik dat ook maar doen :D

    1. Je kan het in ieder geval proberen! Hihi. Ik ga het zo maar weer eens even doen. Gisteren was het leuk, nu eens kijken of ik hier in mijn zolderkamertje in Leiden genoeg ruimte heb hahaha! Liefs

  6. Wauw wat een hoop voornemens heb je voor mei zeg! Sommige zou ik zelf ook echt eens moeten gaan toepassen in mijn leven. Zo kan ik wat meer opruimen best goed gebruiken. Een dansje doen in de ochtend lijkt mij echt perfect om je humeur omhoog te krijgen. Veel succes ermee! :D x

    1. Ja best wel he? Maar gelukkig is het wel te overzien (: Ik denk ook echt dat het helpt, dat dansen! Als ik nou echt verschil merk, dan moet je me beloven dat je het ook eens zult proberen :D Liefs!

  7. Ah wat een leuk lijstje zeg! Vooral dat dansen ‘s ochtends, ik kan me serieus voorstellen dat dat hartstikke goed werkt! Succes ermee, ik ben benieuwd (:

    1. Dankjewel, lief! Ik zal jullie up to date houden over wat er met mijn humeur en happiness gebeurt. Wie weet :D Liefs!

  8. Wat een leuke voornemens allemaal! Heel goed, ik ben benieuwd hoe het zal gaan deze maand! :)

  9. Goed voornemen! Genoeg slaap is idd echt een belangrijke. Misschien een tip, maar het mentale heeft ook veel invloed op je energieniveau :-). Bijvoorbeeld af en toe mediteren, al is het maar gewoon even je ogen sluiten en wat ademhalingsoefeningen doen, kunnen ook al echt een groot verschil maken :-)

    1. Dat is een heel goed plan, dat ga ik zeker proberen (: Ik weet alleen niet zo goed hoe ik het aan moet pakken. Misschien een app downloaden? Ik vind het namelijk heel lastig om zelf te mediteren, dus een geleide (?) meditatie met een stem die je af en toe weer terug brengt naar je ademhaling (bijv) zou wel ideaal zijn voor mij! Thanks voor de tip!

  10. Dat laatste ga ik ook proberen denk ik. Lijkt me inderdaad een nog fijner begin van de dag! Ik sta eigenlijk altijd wel happy op en ik slaap ook in blokjes van 1,5u. Ik heb het geluk dat ik pas om half 10 moet werken en ik word vanzelf moe rond 23u. Als ik ga slapen, stel ik mijn alarm in zodat ik 7,5 of zelfs 9u heb geslapen en dat werkt echt enorm goed voor mij! Ik merk dat ik daardoor s morgens beter uitgeslapen ben.
    En minder suiker eten werkt voor mij ook geweldig! Ik voel me vooral niet meer de hele dag opgeblazen en als ik zin heb om te snoepen, denk ik aan dat fijne gevoel en neemt m’n zin af :)

    Veel succes er mee alleszins! Denk dat deze veranderingen wel wat zullen doen voor je.

Geef een reactie

Sluit Menu