Minderen met suiker?

SuikerUhu. Je leest het goed. ‘s Werelds grootste snoepkont -oké het valt wel mee, maar ik kan ZO genieten van ‘slechte’ dingen- gaat echt minderen met suikers. Of er in ieder geval eens op letten. Het valt me op dat steeds meer mensen zich realiseren en ook opperen dat er te veel suiker in producten zit. Teske startte bijvoorbeeld met een suikervrije maand, en ik raakte er ineens extra in geïnteresseerd. Niet omdat ik Teske na wil doen hoor, maar toch heeft het me  wel wat ‘directer’ geïnspireerd. Ik dacht: hé, ik ga eens kijken of mijn lusteloosheid en energieloze gevoel -ik voel me vaak slapjes en energieloos de laatste maanden- door suiker komt.

TOEN IK AMPER SUIKER AT..

In de jaren 2012-2014 heb ik gestruggled met mezelf, en mijn eetpatroon. Ik was rond mijn 16e echt te zwaar, en dat kwam door mijn overweldigende liefde voor eten. Uhu. En omdat ik gewoon niet happy was -mede met de looks van mijn lichaam-, en dat ontevreden gevoel een beetje weg at. Ik ben echt een troosteter, en ook een ‘verveeleter’. Ik eet graag lekkere dingen als ik 1. me rot voel en blijkbaar vind dat ik het dan verdien, en 2. als ik me verveel. Ik houd gewoon ZO van eten, ik kan er niks aan doen. Anyways, ik heb een beetje gestruggled. Het was voor mij altijd alles of niets. Dus: of heel veel suikerige en vette dingen, of helemaal niks. Maar ook andere dingen amper meer. Ik werd een soort ‘bang’ voor calorieën. En daar ging het een beetje mis. Gelukkig is er nu helemaal niks meer aan de hand, en ben ik redelijk in balans met mijn eetpatroon. Maar, wat ik me wel van die periode kan herinneren, is dat ik gewoon elke dag vroeg op stond, sportte, fietste en deed, en amper moe of lusteloos was! Ik had zo veel meer energie toen ik geen suiker at! -Of in ieder geval heel weinig suiker-. Dus, wie weet ga ik me wel weer wat energievoller voelen als ik minder suiker ga eten!

IK WIL MEZELF NIKS COMPLEET ONTZEGGEN

Ik ken mezelf, en ik wil hier dus echt niet in doorslaan. Ik wil me nooit, maar dan ook nooit meer zorgen maken om eten. Niet zo erg als ik toen deed. Niks was meer echt leuk of gezellig, omdat ik altijd zat te panieken om calorieën etc. Daar heb ik zelfs nu af en toe nog steeds last van. Bijvoorbeeld met alcohol. Ik vind het ten eerste gewoon niet zo lekker, maar ten tweede drink ik het liever niet omdat ik het ‘loze’ calorieën vind. Veel mensen in mijn omgeving snappen dat niet, en snappen ook niet dat dat de reden is waarom ik nooit een wijntje neem als ik ergens wat ga drinken. Mijn gedachten gaan gewoon van een wijntje naar een lekker koekje. Ja eeeeh, dan liever een koekje! Maar goed, ik wil mezelf toch niks ontzeggen. Daarom ga ik heus niet compleet stoppen met suiker eten. Dat kan ik trouwens helemaal niet, hihi. Ik ga heus nog wel lekkere dingen eten hoor, jongens en meisjes, maar gewoon niet te vaak. En niet in ‘mijn gewone leven’. Ik wil het graag alleen doen in situaties die erbij passen. Een toetje als ik uit eten ga, een taartje bij een koffiedate, dat soort dingen!

EEN DAGBOEKJE VAN DE EERSTE 3 DAGEN

MAANDAG: Oké. Ik mis het. Het enige suikerige wat ik vandaag gegeten heb, is Alpro Soya kersenyoghurt. Uhu. Daar zit suiker in. Maar ik deed het in een smoothie met vers fruit (waar juist dan weer goede suikers in zitten). Verder heb ik niks ‘lekkers’ gegeten vandaag. Ik heb niet gesnoept. En ik heb mijn eigen pastasaus gemaakt, in plaats van pastasaus uit een pot; waar ook weer veel suiker in zit. Ben ik trots? Best een beetje! Voel ik me goed en energiek? No way. Ik heb mega hoofdpijn. Of dat komt door de suikervermindering? Geen idee. Ik heb helaas aanleg aan hoofdpijn te hebben (migraine achtig, mehhhh), dus ik heb het vaker. Maar, het schijnt wel een bijwerking te zijn van minder suiker eten nadat je gewend bent het wel veel te eten. Who knows. Ik lig in ieder geval al om 9 uur in bed en voel me naar. Bleh. Of ik chagrijniger ben? Ja, ook. Een beetje. Het was in ieder geval geen hele happy dag.

DINSDAG: Vandaag heb ik ook wel suikerige dingen gegeten. Ik at een stukje pure 70% chocola -waar toch nog wel een beetje suiker in zit-, en mijn ontbijt bestond weer uit yoghurt met een smaakje. Die moest nog op, en ik ga geen eten weggooien. Verder gedraag ik me goed. Ik heb een ei gegeten, en een paprika met een beetje humus, en straks ga ik lunchen. Op mijn brood? Geen chocopasta, maar komkommersalade! Daar zit vast ook wel weer suiker in -zucht-, maar goed, wat ik al zei: ik probeer niet compleet suikerloos te leven. Gewoon de obvious suikerige dingen weglaten. Ik heb nog steeds hoofdpijn, maar wel minder erg dan gisteren. Ik merk dat mijn lichaam vraagt om wat meer voedzame dingen. Ik heb meer eetlust dan de afgelopen tijd. Ik mis de suikerige dingen nog niet echt, maar dat komt denk ik ook omdat ik wel gewoon suiker binnenkrijg.

WOENSDAG: Gisterenavond heb ik nog gesport, en ik heb niet eens zo goed geslapen. Dus: je zou denken dat ik vrij moe zou zijn vandaag. Maar het valt mee! Ik voel me best energiek! Goed teken. Balen alleen, dat ik nog steeds een soort vage watten-in-mijn-hoofd-pijn heb. Bleh. Het bevalt me wel echt, het minder suiker eten en goed op mijn eten letten. Ik heb het gevoel dat ik beter voor mezelf zorg, en dat straal ik uit als ik in de spiegel kijk. Vooral mijn lichaam dan hè, want mijn hoofd is nog net zo bleek als vorige week en zo goed zie ik er de laatste tijd niet uit. (Tijd voor de zon). Ik voel me eigenlijk vooral trots. Of het echt lichamelijk al effect heeft, weet ik niet zo goed. Ik zal er binnenkort wel een meer uitgebreide update over schrijven.

Veel liefs, Stel.

Deze post heeft 11 reacties

  1. Superknap van je! Ik ben de afgelopen 3 weken ook heel veel geminderd in suiker en koolhydraten. Niet eens per se omdat dat het plan was, maar omdat ik nu mee doe aan personal body plan en deze dingen niet/nauwelijks in m’n eetschema voorkomen. En ik moet zeggen: het bevalt me goed!

    Meer duurzame energie = fijn!

    Keep up the good work, dame!

    1. Oe, personal body plan! Wat goed; daar heb ik echt veel goede dingen over gehoord (: Ik kan me voorstellen dat het echt heel fijn is, meer energie. Ik hoop dat ik dat uiteindelijk ook ga ervaren! Of in ieder geval in bepaalde mate, hihi. (Want echt helemaal stoppen gaat me denk ik niet lukken, ssst). Liefs!

  2. Ik vind dit dus mega leuk en interessant :) Dit blogje had trouwens net zo goed een ‘get it girl’ blogje kunnen zijn. Dat is het enige wat ik denk als ik dit lees. You go girl! :) Sorry voor de onsamenhangende tekst maar ik vind t gewoon tof en een groot feest van herkenning en ik wil het liefste in de trein naar Leiden springen om je dat persoonlijk even te vertellen :) Doei! X

    1. Nou, wat let je? (Dat zeg je zo, toch?). Ik zou het echt heel leuk vinden om je eens in real life te zien en elkaar te motiveren met allemaal positieve plannen en dat soort dingen. En dankjewel, wat lief! Ik doe mijn best. Maar hé, chocola laten liggen is ZO moeilijk! Waaah. Doei! Fijn paasweekend <3

  3. Wat fijn! Ik wil hier dus ook een klein beetje wat meer op letten, maar hetzelfde als jij: mezelf niet teveel ontzeggen, want ik weet dat ik daar niet gelukkiger van word (en dat ik het dan gewoon minder goed kan volhouden). Mijn tactiek is: gewoon mezelf volstoppen met al het gezonde eten! Daar word ik dan zo blij van, dat ik in suiker niet meer zoveel zin heb. Hoewel de avonden soms nog wel moeilijk blijven… Maar ik denk dat ik de komende tijd even met je mee ga doen. Geen chocola (want dat is het bij mij toch meestal) wanneer ik alleen ben! Let’s do this! Liefs

    1. Nee, dat ontzeggen is echt geen optie. Dan gaat het of sowieso mis, of naja het is eigenlijk bijna niet te doen, toch? En jezelf volstoppen met gezond eten is echt een goeie oplossing, ben ik het helemaal mee eens. Vooral ‘s avonds is dat slim. Een bak worteltjes met humus is ook best oké toch? Maar eeeeh chips zijn ook lekker. Zucht! En jep, let’s do this. High five woeeee! Liefs!

  4. Wauw, wat ben je goed bezig zeg! Hopelijk knapt je gezondheid er echt van op!<3

  5. (Ohh, ik had een hele reactie getypt en toen was ‘ie ineens weg? Boehoe :(!) Nou goed, wel erg goed om hiermee te zijn begonnen! Ik denk dat de eerste dagen/periode gewoon even wennen zijn, het is ook niet niks. Lichamen raken gewoon zó gewend aan suiker dat het eerst een soort ‘afkicken’ is. En ik vind het goed dat je gaat minderen, in plaats van helemaal geen suiker meer eten. Want dat is nogal heftig. Al herken ik het wel, bij mij is het ook altijd alles of niets – lastig om een middenweg te vinden. Wel leuk om zelf pastasaus en zo te gaan maken (al is het maar stom – en schrik ik er altijd van – dat er in zóveel dingen suiker zit…).

    1. Hè, echt? Zou kunnen komen omdat ik vandaag druk bezig ben geweest met iemand die mijn bloglooks heeft aangepast! Misschien was dat het? Wel lief dat je dan toch weer de tijd neemt om een nieuwe reactie te schrijven, dankjewel! Ik denk inderdaad dat het wennen is. En stiekem ga ik ook wel af en toe de ‘fout’ in en eet ik misschien toch wat meer suiker dan ik wilde. Vooral in de vorm van chocola – maar wat wil je in een paasweekend, hihi. OEPS. Maar het is denk ik vooral iets wat ik in mijn ‘levensstijl’ wil veranderen, en niet zo zeer een maandelijkse challenge. Dus hé, logisch dat het dan met ‘vallen en opstaan’ gaat, want zo hoort het nou eenmaal. I guess. Ja ik dus eigenlijk ook he, suiker in pastasaus.. HUH? Is toch eigenlijk raar? En zelf pastasaus maken is stiekem ook best leuk, hihi. De one pot pasta van Iris is een aanrader! X

  6. Whaaa! Wat zijn is je blog mooi! :) En petje af Stella! Ik denk echt niet dat ik het zou kunnen, al ik wil het ook wel heel graag wel kunnen. Hmm lastige tweestrijd met mijzelf haha! Ik kan namelijk ook zo genieten van mijn broodje met een hele hele dikke laag chocoladepasta in de ochtend! Misschien dat ik wel wat bewuster moet worden van suiker? Want suiker in een pot pastasaus? Why :(

  7. Wat goeeed! Ik probeer het iedere dag weer en tot nu toe is het me denk ik 1 dag gelukt geen snoepjes, koekjes of chocolaatjes te eten. Ik kan het gewoon niet.. Maar heel goed dat jij het kunt! En nu volhouden, you go girl!

Geef een reactie

Sluit Menu