Wat je vooral niet moet doen bij een bluh-dag

Gisterenavond begon het al, en ik voel me nog steeds een beetje bluh. Niet zozeer geestelijk. Ik ben best wel happy. Leuke dingen op de planning, ik houd mijn unigedoe netjes bij, ik sport, ik eet -overwegend- gezonde dingen. Mja, het gaat wel oké in die krullenbol van mij de laatste tijd. Jammer dat mijn iets-minder-krullerige lichaam niet echt mee wil werken deze week. Gisterenavond ging ik dus heerlijk naar bodybalance. Dacht ik. Want ik ging ervan uit dat het een soort van ‘hippe’ yoga was op rustige muziek. Niets was minder waar: ik stond gewoon te springen en te hupsen en 1. Mijn hoofdpijn werd alleen maar erger in plaats van minder, en 2. Mijn eten werd zo rondgeschud in mijn buik, dat ik na afloop vrij misselijk was. En het feest wil dat ik me nog steeds een beetje bluh voel. Zelfs na een nacht van bijna meer dan 10 uur slaap. Hé maar DAT hadden we niet afgesproken. Dus, vandaag maar even een omgekeerde versie van tips: wat je vooral niet moet doen als je je zo voelt.

anti-tips

(Te lang) in bed (blijven) liggen

Het is mega verleidelijk om op zo’n dag dat alles even rot is je gewoon te verstoppen onder je dekbed en de dag te ontkennen. ‘s Ochtends vooral; als je merkt dat je je niet lekker voelt. Maar mijn tip is -ook al heb ik er zelfs de grootste moeite mee- probeer het in ieder geval. Doe alsof je je prima voelt en start de dag zoals je dat ‘normaalgesproken’ zou doen. Dan heb je het in ieder geval geprobeerd! Plus dat je je misschien wel veel beter gaat voelen na een warme douche/een kop thee/een wandeling buiten/een gesprek met vriendinnen/iets wat zich niet in je bed bevindt.

Schermliefde

Het eerste wat ik doe als ik me niet helemaal happy voel, is misschien wel Instagram/YouTube/Bloglovin’ openen en proberen weg te kruipen in iemand anders’ leven. Call me crazy maar ik vind het fijn om happy en feel good tips op te zoeken op blogs, of om lekker even meegevoerd te worden door vlogs, of naja dat. Maar, eigenlijk is dat helemaal niet zo fijn! Als je je niet lekker voelt, is het enige wat je zo ongeveer wil je wèl weer lekker voelen. En ik ga me persoonlijk nou nooit heel veel beter voelen door stiekem jaloers te worden op de avontuurlijke levens van YouTubers, of prachtige foto’s van zonnige bikinimeisjesdingen op Instagram. Enneh: als je al hoofdpijn hebt -en dit vind ik ook heel lastig, want als ik hoofdpijn heb kijk ik alsnog naar schermen als ik dat nog kan- kijk dan gewoon eens niet naar een scherm. Dat maakt het namelijk niet heel veel beter kan ik je vertellen.

Machtige, vette dingen eten

Eten maakt mij blij. Ik vind het gezellig, en gewoon te lekker. Ik houd gewoon heel erg van eten. Confession made. Maar als je je niet lekker voelt, is eten niet altijd het meest handige ding. Als je nou ècht ziek bent, is dit niet echt nodig, want dan heb je waarschijnlijk toch totaal geen eetlust. Maar, soms voel ik me gewoon een beetje bluh (en daar ging dit over) en dan heb ik op zich wel trek. Ik vind stiekem ook best wel ‘troost’ in eten, dus ik heb vaak de neiging om dan ietsie te veel te eten. Of vettige, machtige dingen. Vaak voel ik me daarna 1. nog ellendiger en 2. misselijk. Als ik dan nou iets lichts en gezonds zou eten, dan voel ik me vast ‘gezonder’ en daarom ook beter? Who knows. Maar ik zou je in ieder geval afraden of je vol te proppen met vette, suikerige, machtige dingen. Jup.

De hele dag binnen blijven

Onder het mom ‘cocoonen‘ had ik natuurlijk al getipt dat je beter niet in je bed kan blijven liggen. Of zitten. Maar, naar buiten gaan, is ook wel echt een goeie. Blijf in ieder geval niet de hele dag binnen. Dan leef je in je eigen ziektekiemen. Of naja; je eigen misere, vooral. Frisse lucht wil vaak al helpen. En als het nou regent -dan blijf ik ook binnen hoor– dan kun je altijd nog je raam op een kiertje zetten en je dikke trui aan doen. Of wachten tot het even droog is, want het regent nooit een hele dag, right? Als het heel zonnig is en je hebt hoofdpijn –been there, done that– zet dan gewoon lekker je zonnebril op. Staat leuk, en het helpt tegen het felle licht. Dat ik dus niet zo goed kan verdragen als ik hoofdpijn heb. En vergeet niet al die fijne frisse lucht in je op te nemen!

Alles afzeggen

Soms zie ik het allemaal even niet meer zitten en wil ik het liefst al mijn verplichtingen uit de weg gaan en al mijn gezellige afspraken afzeggen. College skippen, bijvoorbeeld. Of mijn vriendinnetje dat zou komen eten afbellen. In die trant. Maar ik merk dat ik me juist beter voel als ik afleiding heb. Afleiding in de vorm van college is dan misschien minder leuk dan afspreken met vriendinnen, maar ook dat helpt. Daar kom ik ook altijd studiegenootjes tegen waar ik gewoon lief en leuk tegen wil zijn, en dan ‘moet ik wel’. Daardoor voel ik me meestal al iets beter. Fake it till you make it, zeg maar. Houd je lichaam voor de gek: “IK VOEL ME TOP”. Wie weet lukt het.

Je niet optutten

Mijn haar doen? Make-up op doen? Mehhhhh. Neeeeeeee. Maar, je kunt het beter toch maar doen. Althans, als je op mij lijkt. Want ik voel me echt wel beter als ik geen blotenbillengezicht heb. Niet dat ik veel make-up draag jongens en meisjes, maar al zet ik mijn wenkbrouwen maar een beetje aan, en spuit ik wat lekkerruikende parfum op mezelf. It helps. Ook dit valt eigenlijk een beetje onder de fake it till you make it. Als ik doe alsof ik me gewoon prima voel, wil het nog wel eens gebeuren dat ik me ook oprecht beter ga voelen. (Niet als ik echt ziek ben natuurlijk: dan blijf ik gewoon in bed liggen, neem ik twee paracetamol en hoop ik dat ik me gauw beter voel).

Wat doen jullie vooral wel wat je eigenlijk niet zou moeten doen als je je zo voelt?

Deze post heeft 8 reacties

  1. Bluh-dagen zijn echt BLUHHH. Als ik zo’n dag heb (komt gelukkig bijna nooit voor), dan ga ik inderdaad juist naar buiten, douchen, mijn haar mooi doen, leuke kleren aan, dat soort dingen.

  2. Super herkenbaar. ”Dan maar even bloglovin’ checken, leuke blogs lezen” is iets wat snel in me opkomt als ik me BLUH voel, terwijl ik daar eigenlijk nooit blijer van wordt.
    Van de hele dag binnen blijven wordt je nog meer moe en BLUHER
    En optutten voelt nutteloos omdat ik ”vandaag toch niks te doen heb en nergens heen hoef” maar stiekem helpt het wel, al zit ik de hele dag thuis. Dan is het misschien juist slim om opgetut te wandelen. Of gewoon even random iemand te bezoeken.

  3. Je hebt helemaal gelijk! Ik heb er echt even heel wat last van (hoewel het onlangs echt even super goed ging?) en het is allemaal wel héél erg verleidelijk hoor, maar ik moet mezelf écht tegenhouden.. Dit komt goed op tijd hoor Stella, bedankt. ♥

  4. Bij elk punt denk ik ‘oh shit, dat doe ik wel..’ dit heeft me wel even aan het denken gezet!

  5. Ik heb ook altijd de neiging om de hele dag in mijn bed te blijven liggen als ik me niet goed voel. Vaak sleur ik me dan uiteindelijk toch de douche in en ga ik om een kleine boodschap zoals brood en ik merk iedere keer weer ‘hé, ik voel mij veel beter!’

  6. Hé, wat een leuk artikel Stella! Dinsdag had ik ook zo’n dagje. Ik werd wakker na een verschrikkelijk stomme droom en dat had effect op mijn hele dag… Wat hielp was ff keihard wenen om daarna proberen te relativeren. En afleiding te zoeken. (En warme chocomelk drinken hielp ook.) Gewoon even mijn comfort zone opzoeken, maar dan inderdaad uit bed. Ook met de tip dat je juist wel naar je afspraakjes moet gaan, heb ik positieve ervaringen! Liefs X

  7. Ja heeel herkenbaar dit. Het is zo verleidelijk om al die dingen wel te doen, maar beter om jezelf te dwingen gewoon ‘normaal’ je dag door te komen.

  8. Hmm, heb je nu net toch wel alle dingen opgenoemd die ik juist wél doe op een bluh-dag! Soms af en toe als het nog net ga, kruip ik achter mijn klein tafeltje en begin ik wat te kriebelen in mijn tekenboekjes.. Maar daar komen ook maar enkele droevige tekeningen uit hoor haha! <3

Geef een reactie

Sluit Menu